تبلیغات
پنجره ی چهارمی ها - آموزش ابتدایی

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ


پنجره ی چهارمی ها
 
برای یاد گیری دانش تلاش نیاز است

محل درج آگهی و تبلیغات
 


دانش آموز عزیز


              اگر می خواهید دانش آموز موفقی بوده و اضطراب در کلاس و سر امتحان نداشته باشید نکاتی را که به آن اشاره نموده ایم حتما به کار بگیرید. آنوقت از میزان موفقیت خود راضی خواهید بود . نکاتی که هنگام مطالعه باید رعایت کرد ...


    ــ همیشه در یک محل مطالعه نمایید وهر روزمکان خود را تغییرندهید.


    ــ در مکـان های پر سر و صدا و شـلوغ مانند کنار رادیو ، ضبط و تلویزیون و یا مکــانهایی که دیگر اعضـای خانواده مشغول صحبت هستند مطالعه نکنید.


    ــ هرگز به حالت خوابیده  یا لم داده مطالعه نکنید.


    ــ از راه رفتن و بلند خواندن کتاب دوری نمایید.


    ــ  وسایل اضافی مانند انواع خودکار، مداد ، دفتر و کتاب را از اطراف خود جمع آوری نمایید.


    ــ فقط وسایل کارکنارتان باشد.


    ــ سعی کنید تا حد ممکن از میز و صندلی برای مطالعه استفاده نمایید و اگر ممکن نیست به جایی تکیه داده و دائم خمیده ننشینید .


    ــ برای یک مطالعه موفق باید برنامه ریزی داشت تا وقت به هدر نرود.


*بعد ازهر45 دقیقه مطالعه یک ربع استراحت نمایید.


    ــ درس های شبیه به هم را پشت سرهم مطالعه نکنید.


    ــ از مطالعه پی در پی دروس بدون استراحت حتما بپرهیزید.


    ــ  بعد از تعطیل شدن از مدرسه بلا فاصله دوباره مشغول مطالعه نشوید .


    ــ حتما یک ساعت خواب بعد از ظهر را داشته باشید تا مغز تان استراحت نماید.


    ــ هنگام مطالعه از رادیو ضبط استفاده نکنید چرا که میزان یادگیری را پایین می آورد.


    ــ مطالعه را جدی بگیرید و بعد از شروع مطالعه حواستان باشد که وقت خود را هدر ندهید .


   ((  نحوه مطالعه  ))


    ــ ابتدا یک بار درس را مرور کنید .


    ــ بعد از خود بپرسید که منظور از این قسمت چه بوده است .


    ــ حالا برای این که خوب بفهمید منظور چیست یک بار دیگر با دقت تمام متن را بخوانید و زیر نکات مهم خط بکشید.


    ــ بعد از اتمام مطالعه نکات مهم را به طور خلاصه در گوشه ای از صفحه کتاب یا در دفتر مخصوص همان درس یادداشت کنید.


**توجه داشته باشید که یادداشت کردن باعث دیر فراموش کردن مطالب می شود.


    ــ در آخر یک بار خلاصه ها را مرور کرده و نهایت از خود  پرسش نمایید.


 *در دروسی که با شکل همراه است حتما به شکلها توجه فرمایید که بهترین وسیله برای یادگیری می باشد.


    ــ سعی کنید هر روز درس های همان روز را در عرض یک ربع تا 20 دقیقه مرور نمایید.


    ــ صبح ها هر روز یک ربع از وقت خود را به مطالعه دروسی که معلمان هنوز تدریس نکرده اند اختصـاص بدهید .  ( به این کار پیش مطالعه گفته می شود.)


    ــ  با این کار متوجه می شوید که هنگامی که معلم تدریس می کند فهم درس برای شما آسان تر شده است .


    ــ موقع تدریس معلم در کلاس ششدانگ حواس خود را جمع کنید و سعی نمایید در افکار خود غوطه ور نشده  و یا با بغل دستی خود مشغول صحبت نشوید . چــرا که اگر بعضی از مفـاهیم را در کلاس یاد نگرفته باشید ، در منزل هرچه قدر هم که مطالعه نمایید بی فایده است .


  با آرزوی موفقیت شما    


نوشته شده در جمعه 16/7/89ساعت 9:14 صبح توسط فهیمه شکری نظرات ( 5 ) |

شروع همیشه سخت و البته مهم است. شاید تفاوتی هم نداشته باشد که مدیریت کلاسی پرجمعیت یا چند نفره را به عهده بگیریم. در واقع مقر فرماندهی شاید چندان مهم نباشد، تسلط بر اوضاع به‏ویژه در نقطه‏ی شروع مهم است. بررسی‏های پژوهشگران نشان می‏دهد که تدریس، کنترل کلاس و برقراری ارتباط مناسب با دانش‏آموزان در سه هفته‏ی نخست شروع سال تحصیلی، سخت‏تر و مهم‏تر از هر زمان دیگری است. این شرایط در دوره‏ی ابتدایی به مراتب سخت‏تر وپیچیده‏تر است؛ چرا که دانش‏آموزان بخشی از آموخته‏های سال گذشته را هم فراموش کرده‏اند و همین موضوع، در هفته‏ی نخست شروع سال تحصیلی جدید، وارد شدن به فضای آموزش را به مراتب سخت‏تر می‏کند. اما برای شکستن این فضا، مرکز آموزش و تدریس دانشگاه لینکولن نبراسکای شمالی، با بهره‏گیری از تجربه‏های معلمان آن دیار، 101 راه کلیدی را برای شروع آموزشی موفق در سه هفته‏ی نخست شروع سال تحصیلی پیشنهاد می‏کند. با بعضی از این نکات آشنا می‏شویم. البته پژوهشگران این دانشگاه معتقدند، اجرای موفق این راه‏ها، به شش پیش شرط اساسی زیر نیاز دارد.


70 راه برای آموزش اثربخش

*‏همکاری مناسب دانش‏آموزان برای ورود به فضای درس و مدرسه پس از گذر از فضای طولانی مدت تابستان و ورود به فضای جدید؛


*آگاهی دانش‏آموزان به ضرورت فراگیری مفاهیم درسی در ساعت‏های حضور در کلاس درس؛


*ادبیات کلامی آموزگار؛


*حمایت از دانش‏آموزان سال‏های نخست هر دوره‏ی تحصیلی به‏ویژه ابتدایی، برای ورود به فضای آموزش؛


*تشویق دانش‏آموزان برای درگیر شدن با فضای آموزش و پرورش؛


*ایجاد فضای مشارکت و هم‏یاری در کلاس؛



و اما تعدادی از راه ها



1. در اولین روز شروع سال تحصیلی، فضای کلاس را با آشنایی دانش‏آموزان با یکدیگر و سپس بازی و سرگرمی شروع کنیم.


2. بازی‏هایی را انتخاب کنیم که همه‏ی بچه‏ها در آن‏ها مشارکت داشته باشند.


3. بازی‏های پایه‏های دوم و سوم ابتدایی را با هدف یاد‏آوری مفاهیم درسی سال گذشته انتخاب کنیم.


70 راه برای آموزش اثربخش

4. از وسایل کمک‏آموزشی مانند کارت‏های بازی و یا هر وسیله‏ی کمک آموزشی که کاربرد بازی هم داشته باشد، استفاده کنیم.


5. خودمان را کامل معرفی کنیم و کمی هم درباره‏ی خانواده‏مان برای آن‏ها صحبت کنیم. مثلا" این که چند فرزند دارم و سن آن‏ها چه‏قدر است.


6. تلاش کنیم با گفتار ساده و صمیمی به بچه‏ها نزدیک شویم.


 


7. با مطرح کردن موضوعی که احساس می‏کنیم به آن علاقه دارند، ذهنشان را درگیر کنیم تا زودتر وارد فضای درس و مدرسه شوند.


8. در مقابل پاسخ‏های آن‏ها جبهه نگیریم و بگذاریم راحت اظهار‏نظر کنند؛ حتی اگر اظهار‏نظرشان درست به نظر نیاید.


9. سعی کنیم در این پرسش و پاسخ‏ها، خجالت و کم‏رویی احتمالی‏شان برطرف شود.


 


10. دانش‏آموزان کم‏حرف و ساکت را با پرسیدن سؤال، وارد بحث کنیم.


11. تشویق کلید موفقیت است. برای هر حرکت مثبت، آن‏ها را تشویق کنیم.


12. با انجام فعالیت‏های عملی آموزش را شروع کنیم.


 


13. برنامه‏ها یا فعالیت‏های مشارکتی، بیش از فعالیت‏های فردی اثر‏بخش هستند.بهتر است برنامه‏های درسی یا هر فعالیت دیگری را به صورت گروهی برنامه‏ریزی کنیم.


14. هرچه زودتر با شرایط تحصیلی و سطح فراگیری دانش‏آموزان آشنا شویم؛ سریع‏تر می‏توانیم الگوی آموزشی-پرورشی را انتخاب کنیم.


15. ویژگی‏های فردی دانش‏آموزان را بشناسیم.


 


16. نحوه‏ی برقراری ارتباط روانی و کلامی با دانش‏آموزان را شناسایی کنیم.


17.زمان‏بندی را به دانش‏آموزان بیاموزیم.


18. آشنایی با کتاب‏خانه‏ی مدرسه، نخستین و مهم‏ترین گام برای آشنا کردن دانش‏آموزان با کتاب و کتاب‏خوانی است.


70 راه برای آموزش اثربخش

19. آن‏ها را با منابع معتبر علمی مانند دایره‏المعارف‏ها آشنا کنیم.


20. اینترنت و رایانه و طرز استفاده‏ی صحیح از آن‏ها را به تدریج و با برنامه‏ریزی به دانش‏آموزان بیاموزیم؛ حتی اگر این آموزش به‏صورت تئوری باشد.


21. آن‏چه را از آن‏ها می‏خواهیم؛ به دقت برایشان شرح دهیم؛ انضباط در کلاس، نظم در انجام تکالیف، حضور مستامر و...


 


22. شیوه‏ی برگزاری آزمون‏ها، چه کلاسی و چه آزمون‏های ترم را برایشان توضیح بدهیم.


23. هر چند دیگر مثل گذشته، نمره تنها ملاک سنجش دانش‏آموزان نیست، اما در این‏باره هم با آن‏ها صحبت کنیم. این‏که چه سهمی از تلاش آن‏ها با استفاده از عبارت‏های گوناگون و چه سهمی از طریق نمره ارزش‏گذاری می‏شود؟


24. منعطف باشیم؛ با وجودی که باید به اصول و مقررات تعیین شده پای‏بند باشیم تا دانش‏آموزان هم به تعهداتشان به خوبی عمل کنند، اما در بعضی شرایط باید انعطاف‏پذیر باشیم.


 


25. در کلاس‏های پرجمعیت خود دانش‏آموزان و عملکرد آن‏ها بسیار مؤثر است. بنابراین تا حد امکان زمینه را برای فعالیت تک‏تک آن‏ها فراهم کنیم.


26. قبل از برگزاری آزمون‏ها، چه کلاسی و چه امتحانات ترم، با ارائه‏ی نمونه سؤال، آن‏ها را با فضای امتحان و نحوه‏ی برگزاری و نوع سؤال‏ها آشنا کنیم.


27. در اولین آزمون‏ها، برگه‏ها را همراه خود دانش‏آموزان تصحیح کنیم تا ترس از امتحان برطرف شود.


 


28. تفاوت بین همکاری و یا انجام تکالیف به جای دوستان و هم‏کلاسی‏ها را برای آن‏ها شرح بدهیم.


29. با وضیعت تحصیلی و خانوادگی دانش‏آموزان آشنا شویم.


30. بعضی از بچه‏ها برای همراهی با والدین، بخشی از وظایف آن‏ها مثل نگه‏داری از خواهر‏ها و برادرهای کوچک‏تر را به عهده می‏گیرند. درباره‏ی این مسائل آگاه باشیم و از این نظر هم وضیعت بچه‏ها را بررسی کنیم.


 


31. بخش مهمی از موفقیت‏ فرایند آموزش و پرورش، به تمرکز دانش‏آموزان روی فعالیت‏های فردی بستگی دارد. تلاش کنیم تا دانش‏آموزان با برنامه‏ریزی به فعالیت‏های فردی بپردازند.


32. کلاس درس را با نشاط آغاز کنیم. خواندن یک سرود دسته‏جمعی، چند حرکت ساده‏ی تردستی در کلاس و کارهای دیگری از این دست، باعث ایجاد نشاط در دانش‏آموزان می‏شود.


33. کلاس درس را سروقت آغاز کنیم تا در عمل بچه‏ها را به نظم عادت دهیم.


 


34. نظم کلاس را حین تدریس حفظ کنیم. این نکته به‏ویژه درباره‏ی کلاس‏های پرجمعیت بسیار مهم است.


35. هر روز در پایان تدریس، چند پرسش شفاهی مطرح کنیم تا به این ترتیب ارزیابی بهتری از میزان فراگیری دانش‏آموزان داشته باشیم.


نوشته شده در چهارشنبه 17/6/89ساعت 2:38 عصر توسط فهیمه شکری نظرات ( 4 ) |


در این مقاله، به بررسی روش ضربی که به غیاث الدین جمشید کاشانی نسبت می دهند ، می پردازیم .



 


فرض کنید می خواهیم عدد 3425 را در عدد 258 ضرب کنیم چون258 یک عدد سه رقمی و 3425 یک عدد چهار رقمی است مستطیلی به ابعاد 4×3 رسم می کنیم و آن را به 12 خانه ی مربعی تقسیم می کنیم .    

  


 شکل 1           


عدد 258 را در سمت چپ مستطیل و 3425 را بالای آن چنان می نویسیم که هر رقم آن رو به روی یکی از خانه های مربعی باشد (شکل 1) . حال خط های مورب را مانند شکل 2 طوری رسم می کنیم که هریک از خانه ها رابه دو قسمت تقسیم کند.


  


 شکل 2             


اکنون هر یک از رقم های واقع در بالای مستطیل را در هریک از رقم های واقع در سمت چپ آن ضرب می کنیم و حاصل را در خانه ی متناظر با آن سطر وستون چنان می نویسیم که رقم یکان آن در نیمه ی پایین و رقم دهگان آن در نیمه ی بالایی خانه قرار گیرد. مثلا" حاصل ضرب رقم 2 از بالا و 8 از سمت چپ را مطابق شکل 3 در خانه ای می نویسیم که در تقاطع ستون رقم 2 و سطر رقم 8 واقع است.


 


شکل 3          



این عمل را برای هر یک از رقم های دیگر نیز انجام می دهیم تا سرانجام شکل 4 حاصل شود .



شکل 4           



حال،اعداد واقع در ردیف های مورب را از راست به چپ به ترتیب جمع می کنیم . قاعده ای که برای جمع اعداد به کار می بریم ، همان قاعده ی معمول جمع است . یعنی اگر حاصل جمع یک ردیف مورب از ده بیش تر شد رقم یکان آن را نوشته و رقم دهگان آن را به ردیف بعدی منتقل می کنیم ، مانند شکل 5 .


 


 شکل 5   






 فرض کنید، اولین جلسه از سال تحصیلی است. قبل از آنکه تدریس خود را شروع کنید بهتر است، کتاب را بودجه بندی نمایید. یعنی مشخص نمایید که در هر جلسه، چند درس ویا چند صفحه از کتاب باید مورد تدریس قرار گیرد.


 نکاتی که در بودجه بندی کتاب باید مورد توجه قرار گیرد به شرح زیر است:


1-     تعداد صفحات قابل تدریس کتاب.


2-     تعداد جلساتی که برای یک ترم ویا یک سال تحصیلی در اختیار شما قرار دارد.


فرمول بودجه بندی کتاب:                          


C                                


                                                   =    بودجه بندی کتاب برای یک سال تحصیلی


q – 2                                


             c : محتوای کتاب و یا تعداد صفحات قابل تدریس کتاب می باشد.


q : تعداد جلسات کلاس در یک سال تحصیلی است .


فرمول فوق را به شکل گسترده می توان به صورت زیر نیز نوشت:


 


                محتوای کتاب ( تعداد صفحات قابل تدریس )


                                                                    = بودجه بندی کتاب برای یک سال تحصیلی


2- ( تعداد جلسات درس در یک هفته ضرب در4 ضرب در8)


 


-    منظور از محتوا، تعداد دروس وصفحات قابل تدریس می باشد. یعنی بدون در نظر گرفتن صفحات اضافی کتاب مثل فهرست مطالب ، فهرست منابع و مآخذ وغیره .


-     منظور ازعدد 4، تعداد هفته های موجود در هر ماه می باشد.


-    منظور از عدد 8 تعداد ماههایی است که با کسر تعطیلات نوروزی و غیره برای یک سال تحصیلی محاسبه شده است.


2جلسه نیز به خاطر تعطیلات غیرقابل پیش بینی، دوره دروس مشکل، ارزشیابی
 دانش آموزان ویا آماده سازی آنها برای امتحان وغیره کسر می شود. استفاده از این فرمول به شما کمک خواهد کرد، تا از زمانی که دراختیار شما قرار داده شده است به بهترین نحو استفاده کرده و دچار کمبود وقت نشوید. ضمن اینکه تدریس تان شکل کاملا"منظمی به خود خواهد گرفت.


تذکر: معلمانی که درنظام ترمی واحدی تدریس می کنند به جای هشت ماه، 5/3 ماه را در نظر خواهند گرفت.


 


برنامه ریزی تحصیلی


بسیاری از دانش آموزان (یا حتی دانشجویان)، تحصیل را بار سنگینی بر شانه های خود می دانند و با وجود تلاش و زحمت فراوان، دائم در ترس و اضطراب به سر می برند و در نهایت هم نتایج خوبی نمی گیرند. در مقابل، برخی از دانش آموزان با این که به تفریحات خود می رسند و از زندگی و تحصیل نیز لذت می برند، در زمینه ی تحصیل موفق ترند. شما نیز در میان دوستان و اطرافیان خود، دیده و شنیده اید که گاه دانش آموزی چند برابر دیگران زحمت می کشد، اما موفق نیست؛ در صورتی که فرد دیگری با تلاش کم تر به موفقیت های بیشتری رسیده است. به راستی، عامل این تفاوت ها را در کجا باید جست؟ آیا شما نیز چون باور اکثریت، معتقدید که هوش و استعداد، مهم ترین عامل تفاوت است؟
اگر الآن از شما بخواهند که به فرودگاه بروید و هواپیمایی را به پرواز درآورید، چه می کنید؟ این کار را می کنید یا می گویید هوش و استعداد این کار را ندارید؟ مسلماً خواهید گفت: «چون با فنون خلبانی آشنا نیستم، این کار را نمی کنم» و انجام ندادن این کار را نشانه ی ضعف استعداد و توانایی خود نخواهید دانست. پس چگونه است که در امر تحصیل، بدون داشتن اطلاعات لازم درباره ی شیوه ی صحیح مطالعه و یادگیری، به تحصیل خود ادامه می دهید و یا خود را فاقد توانایی لازم برای موفقیت در تحصیل می دانید؟ مگر نه این است که موفقیت در تحصیل، نشانه ی رشد کافی در مهارت های تحصیلی است و مهارت، آموختنی است نه ذاتی؟


|


نوشتن یک طرح درس خوب



نوشتن یک طرح درس خوب




مقدمه


راهنمای زیر تنها راه نوشتن طرح درس نیست، بلکه مروری
کلی بر مهمترین و کلیدی ترین نکات پدید آوردن طرح درس است. با دنبال کردن گام به
گام راهنمایی های زیر می توانید علاوه بر درست کردن طرح، شرح هر یک از اجزای طرح
درس را نیز یاد بگیرید.
1- روشن است که اولین چیزی که باید در نظر بگیرید،
موضوعی است که می خواهید درس بدهید. این موضوع باید بر اساس استانداردهای آموزشی
تدوین شده باشد. در ضمن باید بدانید که برای چه پایه ای طرح درس می نویسید و این
نکته را تا پایان کار در ذهن خود داشته باشید و تخمینی هم از زمان لازم برای تدرس
انجام دهید تا در بودجه بندی زمان به شما کمک کند. وقتی موضوع را مشخص کردید، باید
به این مساله فکر کنید که چطور می خواهید آن را درس بدهید. حالا وقت آن است که سری
به کتاب معلم درستان بزنید و ببینید که چگونه می توان استانداردهای خاص آن درس را
رعایت کرد. این کار بسیار ارزشمند و لازم است، چون شما را مطمئن می کند که همه آنچه
آموزش و پرورش کشور از یک معلم انتظار دارد را به بچه ها آموخته اید.
2- برای
اینکه مطمئن شوید طرح درس شما درست همان چیزی را که می خواهید آموزش می دهد، باید
اهداف روشن و مشخصی تدوین کنید. دقت داشته باشید که اهداف نباید فعالیتهایی باشند
که در طرح به کار برده اید، بلکه باید نتایج آموزشی آن فعالیتها باشند. مثلا اگر می
خواهید جمع کردن 2+3 را به کلاس یاد بدهید، هدف شما چنین خواهد بود: " دانش آموزان
می توانند نشان دهند که چطور 2 را با 3 جمع می کنند
اهداف باید به طور مستقیم
قابل اندازه گیری باشند. ( در این باره در بخش ارزشیابی بیشتر صحبت خواهیم کرد. )
به عبارت دیگر مطمئن باشید که می توانید تعیین کنید به اهداف خود رسیده اید یا نه.
واضح است که در یک درس می توانید بیش از یک هدف را دنبال کنید.
برای معنی دارتر
کردن اهدافتان، می توانید هم هدفهای کلی و هم اهداف جزئی را در آن بگنجانید. اهداف
کلی شامل هدفهای نهایی طرح درس است مثلاً " آشنا شدن با نحوه جمع دو عدد ". اما
اهداف جزئی بیشتر به همان مواردی که در بالا ذکر شد شباهت دارند.
3- ممکن است
برای تعیین مواد و موارد مورد نیاز درستان لازم باشد تا انتهای کار صبر کنید، اما
جای نوشتن آنها در ابتدای طرح درس است. به این ترتیب اگر کس دیگری بخواهد از طرح
درس شما استفاده کند، قبل از هر چیز می تواند ببیند وسایل مورد نیاز را در اختیار
دارد یا نه. مطمئن شوید تمام چیزهای لازم را نوشته اید تا در میانه کار و یا هنگام
اجرای درس مشکلی برایتان پیش نیاید.
4- ممکن است مایل باشید پیش درآمدی هم
بنویسید. این پیش در آمد راهی است برای وارد شدن به طرح درس و جلب علاقه و توجه
دانش آموزان نسبت به موضوعی که درس می دهید. یک مثال خوب در این مورد، تدریس
کسرهاست. معلم می تواند درس را با این سوال شروع کند که اگر بخواهیم پیتزایی را بین
5 دوست به اندازه های مساوی تقسیم کنیم چه راه حلی داریم و به آنها بگوید که اگر
کار با کسرها را یاد بگیرند، می توانند این کار را به سادگی انجام دهند.
5- حالا
باید روند کار را گام به گام بنویسید، تا بتوان با انجام همه مراحل به اهداف تعیین
شده رسید. این قسمت صرفا گفتن اینکه معلم باید این کار را بکند و آن چیز را بگوید
نیست، بلکه تمام فعالیتهای مرتبطی که معلم باید انجام دهد، در این مرحله فهرست می
شود. مثلا برای درس 2+2 میتوانید روند کار را به صورت زیر بنویسید:
الف : معلم
به هر بچه، 2 مکعب می دهد.
ب : معلم از بچه ها می خواهد که روی کاغذ بنویسند چند
مکعب دارند.
ج : بعد بچه ها باید یک علامت + زیر عدد دو بنویسند مانند این
:
د: معلم به هر دانش آموز 3 مکعب دیگر هم می دهد.
ه : از دانش آموزان خواسته
می شود که تعداد مکعبهای تازه را هم زیر 2 بنویسند،مانند این:
و : حالا بچه ها
باید یک خط زیر عدد 3 بکشند، به این شکل :
ز : از دانش آموزان بپرسید با چند تا
مکعب شروع کرده بودند، چند تا به آن اضافه کردند و در آخر چند مکعب دارند.
6-
بعد از تمام شدن روند کار، ممکن است بخواهید زمانی برای تمرین فردی بچه ها درنظر
بگیرید. مثلا ممکن است به بچه ها وقت بدهیم تا اعداد متفاوتی را با استفاده از
مکعبهایی که دوستانشان به آنها می دهند جمع کنند.
7- درست قبل از رسیدن به مرحله
ارزشیابی می توانید از یک پایان برای درس استفاده کنید. یک ایده خوب برای این کار
بازگشتن به پیش درآمد است مثلا از بچه ها بپرسید حالا که کسرها را بلد هستند، چطور
پیتزایشان را تقسیم خواهند کرد.
8 – حالا باید بخش ارزشیابی کارتان را بنویسید.
اکثر طرح درسها لزوما نیازی به امتحان ندارند، اما تقریبا تمام آنها به نوعی
ارزشیابی یا برآورد از اینکه آیا اهداف مورد نظر برآورده شده اند یا نه احتیاج
دارند. کلید نوشتن ارزشیابی خوب در این است که مطمئن باشید که ارزیابی شما، مشخصا
رسیدن یا نرسیدن به اهداف را اندازه می گیرد. بنابراین باید بین اهداف و ارزشیابی
وابستگی مستقیم وجود داشته باشد. فرض کنید که هدف، توانایی جمع کردن دو عدد تک رقمی
با هم باشد، ارزشیابی را می توان به این صورت انجام داد که بچه ها تک تک به نزد
معلم بروند و با گرفتن مکعب از او عمل جمع را روی کاغذ برای او نشان دهند.
9-
برای دانش آموزان کم توان و معلول و کودکان پیشرو هم باید تطابقهایی در نظر گرفته
شود. مثلا تک تک اضافه کردن مکعبها برای دانش آموز کم توان و اضافه کردن 9 به 13
برای دانش آموزان تیز هوش. برای این کار بهترین راه این است که تفاوتهای فردی دانش
آموزانتان را در نظر بگیرید.
10 – اضافه کردن " بخش ارتباطی " هم ایده خوبی است
که نشان می دهد چگونه این طرح درس می تواند با سایر موضوعات تلفیق شود. مثلا به جای
مکعبها می توان از دانش آموزان خواست اول 2 سیب و بعد 3 سیب دیگر را رنگ کنند تا
هنر هم با این درس ترکیب شود. حتی شاید بهتر باشد که هر کدام از سیبها را با بافت
متفاوتی رنگ آمیزی کنند. با وارد کردن موضوعات و کارهای فراوان، می توان واحدهای
تماتیک پیچیده ای پدید آورد که موضوعات مرتبط را از دیدگاههای بسیار بررسی می کند.
تکرار یک موضوع در قالبهای فراوان ما را از باقی ماندن آن در ذهن دانش آموزان مطمئن
می کند.
خوب تمام شد! اگر دستورالعمل بالا را انجام داده باشید، حالا یک طرح درس
موفق نوشته اید که می تواند به درد خودتان و سایر معلم ها هم بخورد. برای این که در
این کار مهارت پیدا کنید، بهترین راه خواندن طرح درسهای دیگران و معلمان با تجربه
است. امتحان کنید!

نمونه پیش نویس یک طرح


گام اول: مشخصات
گام دوم: اهداف محتوایی و
شناختی
به این سوالات پاسخ دهید:
می خواهید دانش آموزانتان چه چیزی را
بدانند یا قادر به انجام چه کاری باشند.
انتظار دارید دانش آموزان چه دانش،
مهارت، استراتژی یا رفتاری را بیاموزند.
دانش آموزان چه محتوا یا مفهوم مهمی را
یاد می گیرند؟
در این باره به چه استانداردهایی باید مراجعه کرد؟
برای این
کار می توانید از این فرم استفاده کنید.
گام سوم: سؤالات راهنمای
درس
چرا بچه ها باید به این موضوع علاقه نشان دهند یا آن را بدانند؟
چه
سؤالات بحث برانگیزی در مورد این درس وجود دارد؟
چه سؤالاتی دانش آموزان را کمک
می کند تا بر جنبه های مهم موضوع تمرکز کنند؟
گام چهارم:
ارزشیابی
چطور می فهمید بچه ها به اهداف مورد نظر رسیده اند؟
از چه
ابزارهایی برای ارزشیابی استفاده می کنید؟
دانش آموزان چگونه در ارزشیابی
مشارکت خواهند کرد؟
چگونه خود را ارزیابی می کنند؟
تکنولوژی چه نقشی در
ارزشیابی خواهد داشت؟
گام پنجم: ارتباطات
کدامیک از نیازها، علایق و
دانسته های قبلی دانش آموزان می تواند مبنایی برای این درس باشد؟
ممکن است دانش
آموزان با چه مشکلات مفهومی ای روبرو شوند؟
چگونه می توان این درس را به سایر
موضوعات درسی مرتبط کرد؟
گام ششم: فعالیتهای یادگیری
بچه ها باید چه
فعالیتهای یادگیری مشارکتی و با ارزشی را انجام دهند؟
چگونه می توانند دانش و
مهارت بیندوزند، دانایی، توانایی و خلاقیت خود را نشان دهند و یادگیری را مدیریت
کنند؟
به چه دلائلی می توان گفت این درس چالش برانگیز، بین رشته ای یا ویژه
است؟
استفاده از تکنولوژی چگونه به یادگیری دانش آموزان کمک می کند؟
برای این
کار می توانید از این فرم استفاده کنید.
گام هفتم: استراتژیهای
تدریس
از چه تمرین هایی برای درس استفاده خواهید کرد؟
محیط اطرافتان چه
اثری بر یادگیری این فعالیتها دارد؟
نقش شما چیست؟
نقش دانش آموزان در
یادگیری درس چیست؟
مدیریت
دانش آموزان باید کی،کجا و چگونه کار کنند:
کلاس، آزمایشگاه، گروهی و یا ... ؟
نیازهای دانش آموزان را چگونه برآورده می
کنید؟
این درس برای یادگیری فردی چه تغییراتی باید بکند؟
چگونه از منابع
اضافی استفاده می کنید؟
مواد و منابع
به چه منابع و کمکهایی احتیاج
دارید؟
آیا به حضور اشخاص دیگر هم در کلاس نیاز هست؟
گام هشتم: ارزیابی درس
و معلم
در اینجا باید سؤالات چالشی ای مطرح کنید که برای ارزیابی بازده درس به
کار بیایند

 


فارسی چهارم ابتدایی



  1. فعل چیست ؟ فعل کلمه ای است که بر انجام دادن کاری یا واقع شدن حالتی یا ایجاد ارتباطی دلالت می کند .مثال

پروین رفت . ( کسی کاری انجام داده است )


محمد از مار ترسید ( حالتی واقع شده است )


سارا بیمار است . ( است بین بیماری و سارا ارتباط بر قرار کرده است .)












2- به جزء اصلی جمله که انجام گرفتن کاری یا روی دادن حالتی را نشان می دهند، ... می گویند؟



الف) فعل   ب) فاعل   ج) حرف ربط    د) مفعول  



 












3- در جمله روبرو فعل کدام کلمه است؟ "مهر مادری پرستوها در میان جانوران دیگر همتا ندارد"



الف) جانوران   ب) مهر مادری   ج) پرستوها   د) ندارد



 


 4--در جمله ی زیرفعل را معلوم کنید


لذت زندگی وقتی حاصل می شود که همنوعان خویش را در اسایش می بینیم


 5-اسم را تعریف کنید ؟ کلمه ای است که کسی یا حیوانی یا چیزی را با آن نام می بریم .


 6-صفت را تعریف کنید.؟صفت کلمه ای است که حالت یا مقدار یا شماره یا مزه یا رنگ یا یکی دیگر از خصوصیات اسم را می رساند .


 گاهی اسم یا صفت تنها یک کلمه است این نوع اسمها و صفتها را اسم ساده و صفت ساده می گویند


(ثمر- دل- کار ) اسم ساده است و(بد - تنگ - خوب ) صفت ساده است


7-اسم و صفت رادر جمله های زیر مشخص کنبد.


مریم ان گل زیبا را در گلدان گذاشت .                                      پرستوهای جوان برای خودلانه ِی جدید می سازند.


 گل:اسم   زیبا:صفت                                                             لانه:اسم   جدید:صفت


 8- صفت برتر :  بزرگ تر - بهتر - عاقل تر - داناتر - چشمگیر تر - سخت تر صفتهایی مانند انها را صفت برتر می گویند . اگر بخواهیم صفت کسی یا چیزی را با صفت کسی یا چیزی دیگر یا کسان یا چیزهای دیگر بسنجیم این سنجش را با صفت برتر بیان می کنیم .


 9- صفت برترین :بزرگترین- بلندترین - پر آبترین - پرشکوه ترین و صفتهایی مانند انها را صفت برترین می گویند صفت برترین - برتری چیزی یا کسی را به همه ی افراد همجنس نشان می دهد .


 10- کنایه چیست ؟ با مثال- در لغت به معنی پوشیده سخن گفتن است که دارای دو معنی نزدیک و دور باشد. گوینده سخن را به نحوی بیان کند که ذهن خواننده یا شنونده به کمک معنی صریح و روشن نزدیک - پی به معنی دور ان ببرد اگر بگوییم در خانه ی فلانی هیشه باز است منظور این است که در انجا رفت و امد زیاد است. سفره ی خانه ی فلانی همیشه گسترده است یعنی مهمان نواز است .( پا توی کفش کسی کردن- کنایه از دخالت کردن در کار کسی است) (دم به تله ندادن- کنایه از گرفتار نشدن است . ) ( از کاری شانه خالی کردن - کنایه از تنبلی است .)


11-   مادری به کنایه به فرزندش گفت((پنبه را از گوشت در بیاور))


مقصود او چه بوده است؟


 12- منادا چیست ؟کسی که مورد ندا و یا خطاب قرار می گیرد


ای- برای ندا و نشانه ی منادا است . ای دل - ای دوست


(الف ) در آخر کلمات برای ندا و نشانه ی منادا است . یارا - جانا - خدایا - سعدیا


(یا) که باز نشانه ی منادا است و از عربی گرفته شده است و در آغاز برخی از اسمهای خاص چون رب -و خدا و علی و ابوالفضل می آید. یا رب - یا علی - یا ابوالفضل


13- سه جمله یا عبارت یا بیت بنویسید که در هر یک از آن ها حرف نشانه ی منادا به کار رفته باشد     


 14- کلمه ی مرکب را تعریف کنید ؟ بعضی از کلمه ها دو قسمت دارند که هر قسمت انها معنایی جدا گانه دارد اما وقتی با هم به کار می روند کلمه ای تازه با معنای جدید می سازند .


خود + کار = خودکار               روز + نامه = روز نامه          کتاب + خانه = کتاب خانه


 15- بیت: حد اقل شعر یک بیت است که از دو مصراع به وجود می آید.


16- قافیه چیست ؟ هماهنگی پایان شعرکه شعر را خوش آهنگ می کند


.........بکارد          ...........برآرد


.........رمیده           ...........خلیده


.........خواب           ..........آب


17- ردیف: یک یا چند کلمه است که عینا در آخربیت یا ابیات شعر تکرار شود .


انچه تغیر نپذیرد تویی             وان که نمرده است و نمیرد تویی


(تویی ) ردیف است .












18- مصراع یعنی چه؟



الف) نام دیگر یک بیت شعر است.                 ب) هر قسمت را یک شعر می گویند.
 ج) هر قسمت یک بیت شعر را می گویند     د) دو بیت یک شعر را مصراع گویند.  



 


  19-معنی شعر زیر را بنویسید :    (انمره)


بنی ادم اعضا یک پیکرند                                        که در افرینش زیک گوهرند


چو عضوی به درد اورد روزگار                             دگر عضوها را نماند قرار


(انسانها مانند اعضای یک بدن هستند که خلقت انها از یک گوهر واحد است)


 (اگر انسان در سختی ومشکل باشد گویی همه انسانها دچار مشکل شده اند)


به دو بیت بالا توجه کن :الف- کلمات قافیه کدامند-؟روزگار-قرار-


20- به این دو بیت توجه کن :


زندگی ترکیب شادی با غم است                                                                       دوست می دارم من این پیوند را


گر چه می گویند شادی بهتر است                                                                           دوست دارم گریه با لبخند را


الف-این شعر از کیست؟


ب-پیام کلی این شعر را بنویس


در زندگی شادی و غم کنار یکدیگر قرار دارند .اگرغم وناراحتی نباشد شادی وخوشحالی خود را نشان نمیدهد




12- یک یا چند کلمه که معنی کاملی داشته باشد، .... نامیده می شود.



الف) جمله   ب) دوستان    ج) مثل     د) شعر  



22- از نوشته های زیر کدام جمله نیست؟



الف) درختان و شاخه های در هم رفته                  ب) امروز هوا خیلی گرم است
.  ج) علی شاگرد زرنگی است                     د) مریم دانش آموز کلاس چهارم ابتدایی است.



23- وقتی مطلبی را از کسی نقل می کنیم آن را داخل .... قرار می دهیم؟



الف) خط تیره ( _ _ )    ب) گیومه « »     ج) پرانتز ( )     د) چند نقطه  



24- وقتی که بعد از مطلبی سه نقطه می گذاریم، یعنی ...



الف ) مطلب تمام شده است.                    ب) بقیه مطلب را نمی دانیم.
ج) آن مطلب را از کسی نقل کرده ایم.     د) آن مطلب ناتمام است و دنبال آن نوشته نشده است 




 













 















پرسش وپاسخ فارسی پنجم ابتدایی درس اول

  درس اول
توانا بود هر که دانا بود





  1- این شعر از کیست؟



فردوسی  





  2- « که دل را به نامش خرد داد راه » یعنی چه؟



که خرد ( عقل) را به نام خداوند راهنمایی کرد.  





  3- به نظر شاعر کسی که بخواهد از بد گزند نیابد چه باید بکند؟



به دنبال علم و دانش برود و در این راه به مقام بلند دست یابد.  





  4- چگونه می توان به وسیله دانش بی نیاز شد؟



آنقدر درس بخوانیم تا به مقام بالایی رسیده و از همه بی نیاز شویم.  





  5- به نظر شاعر انسان چگونه می تواند توانا و باقدرت باشد؟



با روی آوردن به علم و دانش و دانا شدن  





  6- زدانش دل پیر برنا بود یعنی چه؟



یعنی دل و ضمیر انسانهای پیر هم اگر دانش داشته باشند جوان و شاداب هستند و فکرشان تازه است.  





  7- ناهید چه سیاره ای است؟



یکی از سیارات منظومه شمسی  





  تمرین: 1- جمله ها و عبارتهای زیر را با کلمات مناسبی کامل کنید و از روی آنها یک بار بنویسید.



کارها را با نام خدا شروع می کنیم - برای آنکه از آسیب بیماریها در امان باشیم چه باید بکنیم؟ - کسی که به دنبال دانش می رود دانشمند (دانا) می شود - آنکه از درس و مطالعه روی گرداند نادان می ماند. ناهید یکی از سیاره های منظومه شمسی است.  





  2- از میان کلمه های زیر، کلمه های هم معنی را جدا کنید و پهلوی هم بنویسید.
سپهر، خورشید، آسمان، جوان، دانش، الله، خرد، کردگار، مهر، علم، برنا، عقل، خدا



سپهر / آسمان
خورشید / مهر
جوان / برنا
دانش / علم
الله / کردگار / خدا
خرد / عقل  





  3- از میان کلمه های زیر، اسمها و صفتها را جدا کنید و پهلوی هم بنویسید.



درس، نام زیبا، دانش، خوب، ناهید، فردوس، تهران، سعدی، ترش، البرز، بزرگ، گیاه، اصفهان، هوا، نرم، رستم، شیراز، گرم، انبوه، الوند، کوه، سهراب، تبریز، درخت، علی، کتاب.
اسم ها: درس، نام، دانش، ناهید، فردوسی، تهران، سعدی، البرز، گناه، اصفهان، هوا، رستم، شیراز، الوند کوه، سهراب، تبریز، درخت، علی، کتاب.
صفت ها: زیبا، خوب، ترش، بزرگ، نرم، گرم، انبوه  





  4- در نوشته های زیر جمله ها را جدا کنید و از روی آنها بنویسید.



باز باران، با ترانه - طوطی به شتاب پرواز کرد - بهترین ارمغان، آزادی از قفس است- بیشتر چاهها نفت ایران – برای زیارت مرقد حضرت رضا به مشهد می روند – پاسداران جوان دلیر و رشیدند – امروز صبح که – شاخ و برگهایم بریده شد – آیا کلاس بهترین مکان دنیاست؟  





  جمله ها:



1- طوطی به شتاب پرواز کرد.
2- بهترین ارمغان، آزادی از قفس است.
3- برای زیارت مرقد حضرت رضا به مشهد می روند.
4- پاسداران جوان دلیر و رشیدند.
5- شاخ و برگهایم بریده شد.
6- آیا کلاس بهترین مکان دنیاست؟  





  5- در جمله های زیر فعل و فاعل را معین کنید و در جدولی بنویسید.
من درس را به خدا شروع کردم. گالیله ماه را با تلسکوپ مشاهده کرد. برق چون شمشیر بران پاره می کرد ابرها را.


.: Weblog Themes By Pichak :.


Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت

سالار عقیلی - وطنم


parsskin go Up
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
بک لینک فا